Városlista
2024. április 24, szerda - György

Hírek

2019. November 19. 09:39, kedd | Helyi
Forrás: hirado.hu

Szorongást okozhat a profitorientált korai karácsonyi hangulat

Szorongást okozhat a profitorientált korai karácsonyi hangulat

Több mint öt hét van hátra karácsonyig, a kereskedők és áruházak azonban már most elárasztották a vásárlókat kihagyhatatlan akcióikkal.

Az üzletek különböző trükköket vetnek be a profit növelése érdekében, amik egyszerre késztethetik vásárlásra és szorongásra az embereket.

A GfK piackutató a karácsonyhoz köthető költéseket vizsgáló, 500 fős mintát feldolgozó 2018-as reprezentatív kutatása szerint a megkérdezettek 74 százaléka előre átgondolta, kinek, milyen értékben vesz ajándékot, ennek ellenére minden második válaszadó a tervezetten felül költekezett. Ennek oka lehet a karácsonyi marketinggépezet, amely sokszor idejekorán beindul, és különböző ünnepi hangulatot keltő módszerrel készteti vásárlásra az embereket.

Idén a vásárlóerő 12 százalékos növekedése is a kereskedők malmára hajthatja a vizet. Magyarországon az egy főre számított vásárlóerő 2019-ben 7416 euróra (mintegy 2,4 millió forint) emelkedett.

Már november első hetében megjelentek a karácsonyi hirdetések

A kereskedők már több mint hat héttel karácsony előtt megkezdték az ünnepi akciók és vásárok meghirdetését, ami sokak számára idegesítő lehet, ám meglepő módon vannak, akik örülnek ennek.

A Kereskedelmi Marketing ügynökség 300 ezres lakossági bázist érintő tavalyi felméréséből kiderült, hogy a vásárlók számára frusztráló, hogy jóval karácsony előtt már pompában díszelegnek a plázák, mivel ez tudatosítja bennük, hogy mennyi idő van hátra a vásárlásra. Ahogy haladunk előre az időben, a kimutatás alapján jellemzően örülnek az emberek az indirekt, impulzív hatásoknak és kirakatoknak, mert ezek segítik őket abban, hogy ne az utolsó pillanatban kelljen gondolkodniuk, hogy milyen ajándékot vegyenek.

„Azért kezdik el a kereskedők ilyen korán a karácsonyi marketinget, mert a karácsonyi időszakban a vásárlás az utolsó két hétben realizálódik, de addigra már olyan kommunikációs áradat tölti meg a médiát, hogy az egyes üzletek nem tudnak kiemelkedni. Úgy gondolják, ha előbb kezdik a kommunikációt, akkor ők lehetnek az elsők, akik közlik, hogy közelednek az ünnepek” – mondta Jagodics Rita, a Kereskedelmi Marketing ügynökség ügyvezetője a hirado.hu-nak. Hozzátette: az emberek jobban tudják memorizálni az elsőként megjelenő reklámokat, amelyek érzelmi hatásokat váltani ki.

Az online hirdetések idén különösen fontos szerepet tölthetnek be a bevétel növelésénél, mivel az Árukereső.hu és a GKI Digital legfrissebb éves kutatásából kiderült, hogy a tavalyi 41 ezer forint helyett az idén már átlagosan 48 400 forintot terveznek karácsonyi ajándékokra költeni az aktív internetezők, ami több mint 20 ezer forinttal haladja meg a négy évvel ezelőtti keretet.

Az összefoglaló szerint már a rendelés előtti tájékozódásban is megelőzi az internet az olyan hagyományos csatornákat, mint a bolti nézelődés vagy az akciós újságok és egyéb hirdetések, reklámok böngészése, ezért az online felületek a kereskedők első számú célpontjai lehetnek.

Karácsonyi trükkökkel növelik a bevételt

Jagodics Rita szerint az üzleteknél többféle trükköt is bevetnek annak érdekében, hogy nosztalgikus hangulatot váltsanak ki a vásárlókból. Ilyenek a karácsonyi dekorációk, a specifikus motiváló illatok, illetve az ünnepi hangulatkeltő zenék.

„Az embereknek általában jó emlékeik vannak a karácsonyról, és ha pozitív hangulatba kerülnek, akkor többet vásárolnak” – mondta.

A marketingszakértő szerint a zene az egyik legfontosabb elem, mert döntően befolyásolhatja az üzletben töltött időt: ha halk zene szól, ami kellemes a fülnek, akkor többet időzünk a boltban. Ha pedig a karácsonyi dallamokat a klasszikus zenével vegyítjük, akkor kísérletek bizonyítják, hogy a vásárlók hajlamosak megvenni a drágább termékeket. A hangos zene hatására azonban sokan kifordulnak az üzletből, mivel ez akadályozza őket a gondolkodásban.

A karácsonyi időszak előtti adatbázisnövelés is szerves része a kereskedők reklámeszköztárának. Az Egyesült Államokból átvett fekete péntek pedig tökéletes alkalom a cégeknek a hírlevél-feliratkozók gyűjtésére.

„Talán a legújabb reklámeszköz-tendencia, hogy külön weboldalakat hoznak létre a karácsonyi ajánlatokhoz és a fekete péntek akcióihoz. Még a fekete péntek ideje sem jött el, de bizonyos oldalakon már ajándékokat sorsolnak ki az akcióértesítőre feliratkozók között. Ezzel adatbázist építenek, hogy amikor eljön a karácsonyi vásárlás ideje, akkor ezek a fogyasztók tőlük biztosan kapjanak ajánlatot” – magyarázta el Jagodics Rita.

Nem szabad hagyni, hogy az ünnepi időszak a szorongás alapja legyen

Az adventi időszakban feszültebbé és ingerlékenyebbé válnak az emberek, így a készülődésnek a mellékhatása a felfokozott állapot.

„Ez a stressz nem egyenlő a szorongással, mert kezelhető, és az emberek kezében van a kontroll lehetősége. Akkor van a baj, amikor valaki úgy kerül a hatása alá, hogy passzívan szenvedi el ezt az időszakot, és sodródik, majd bekerül a prés alá” – mondta Makai Gábor klinikai szakpszichológus és pszichoterapeuta a hirado.hu-nak.

Hozzátette: az, hogy november első hete óta már minden a karácsonyra hívja fel a figyelmet, fokozza feszültséget ezeknél az embereknél. Képtelenek kontrollálni a helyzetet, és elkezdenek szorongani. Innentől kezdve számukra mást jelent az ünnep, mint azoknak, akik nem kerülnek a „prés” alá.

„A prés alatt lévő embernek tévesen mérlegelnek, és torz gondolatok vannak a fejükben, amivel kompenzálni akarnak: a legtöbb bejglit nekem kell sütni, a legtöbb és legdrágább ajándékot nekem kell venni, nem maradhatok le másoktól. Számukra tétje van ennek az ünnepnek, a lényeg az, hogy talpon maradjanak és helytálljanak ebben az időszakban” – mondta Makai.

Szerinte a stressz alapja, hogy mindenki szeretne megfelelni, jól ajándékozni, de tudni kell nemet mondani, és nem mindig mosolyogni. A karácsonyi hangulat megteremtésével november első hetétől azt sugallják a boltok és a plázák , hogy minden szép és jó, és manipulatív módon a figyelmünket a vásárlásra irányítják. Nem az ünnep miatt kerülnek a díszítőelemek a kirakatba, hanem, hogy hassanak az emberekre, ami torzítja azt, amiről a karácsony szól.

Ki lehet kerülni a prés alól

Ha valaki a prés alá kerül, a karácsonyi hangulatkeltő díszítések rá úgy hatnak, hogy vásárolnia kell. Azonban ez a szorongás is megelőzhető, ha jól tervezünk és szervezünk.

„Sokkal tudatosabban kell jelen lennünk ebben az időszakban. Tudjuk azt, hogy miről szól az ünnep, ha pedig nem tudjuk, akkor olvassunk utána. Valahogy próbáljuk meg távol tartani magunkat ettől az őrülettől. A tömeg például alapvetően frusztrálja az embereket, így igyekezzünk kerülni a zsúfolt helyeket. Tudatosan készüljünk a vásárlásra, állapítsuk meg a költségkeretet, tervezzük meg, hogy mit akarunk venni, hol és mikor” – tanácsolta Makai Gábor.

A tavaly 39 százalékról 34 százalékra csökkent azok aránya, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra. A válaszadók 33 százaléka mondta, hogy a karácsonyi kiadásait az aktuális havi fizetése fedezi, 29 százalékuk egyebek közt az általános tartalékaiból, 23 százalék pedig az erre a célra félretett pénzből is fedezi az ünnep költségeit.

A hitel nem megoldás

A hitelkártyakeret-költésnél tavaly körülbelül 70 ezer forint felhasználásával kalkuláltak a GfK felmérésének résztvevői. Azok, akik hitelt is felvettek a karácsonyi ajándékok vásárlásához, jellemzően a költségek 24 százalékát tervezték ilyen módon fedezni.

A túlzott hitelek felvétele, és azok későbbi törlesztése akár egész éves szorongássá változtathatja a karácsony után egyébként elillanó ünnepi stressz, és folyamatos feszültséget generálhat az emberek életében.

„Ha valakinek eszébe jut az, hogy neki hitelt kell felvenni, az egy elhamarkodott gondolat. Meggondolatlan, felelőtlen ember az, aki a karácsonyi ajándékvásárlás miatt hitelt vesz fel. Alapvetően azért lenne jó az adventi időszak, hogy tudatosuljon bennünk, hogy foglalkozzunk egymással” – mondta Makai Gábor.

A címlapfotó illusztráció.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 24. 08:11, szerda | Helyi

Vetélkedők, ügyességi versenyek színesítették a Mezgés napot

A Déli Agrárszakképzési Centrum Kiskunfélegyházi Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum Szakképző Iskola és Kollégium a Föld napja jegyében rendezte meg szokásos "Mezgés napját" április 22-én.

2024. Április 24. 08:06, szerda | Helyi

Kimagasló eredmény az uszonyos- és búvárúszó országos bajnokságon

Rabi Anna több egyéni csúcsát megdöntötte, illetve váltóban Rónai Anna Zóra, Borbás Luca, Csikai Szonja Vanda csapattársaival ifjúsági korosztályos országos bajnokok lettek.

2024. Április 23. 16:25, kedd | Helyi

Növényvédelmi permetezés

2024. Április 23. 10:37, kedd | Helyi

Vonat és autó karambolozott Kiskunfélegyháza külterületén

A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset.