Városlista

2024. Június 05. 16:26, szerda | Helyi
Forrás: batthyanysuli.hu

Határtalanul Erdélyben

A „HAT-KP-1-2023/1-001466” és a „HAT-KP-1-2023/1-001538” számú „Határtalanul” pályázatok keretében a Batthyány Lajos Általános Iskola hetedikeseinek lehetősége volt 5 napot Erdélyben tölteni.

Az utazást megelőző előkészítő órákon a tanulók megismerkedtek Erdély földrajzi elhelyezkedésével, adottságával, népességével, történelmével. Prezentációkban bemutatták az út során megtekintésre kerülő történelmi, irodalmi helyszíneket, nevezetességeket, látnivalókat.

A hajnali indulás és határátlépés után első állomásunk Déva volt, ahol megnéztük Déva várát. Utunkat folytatva Vajdahunyad városa következett, ahol megcsodáltuk a várak királyát. Felmentünk a tornyokba, megnéztük a lovagtermet, a bátrabbak a tömlöcbe és a kínzókamrákba is betekinthettek.
Továbbhaladva Gyulafehérváron megcsodáltuk az érseki Szent Mihály-székesegyházat, ahol Márton Áron, Hunyadi János, II. János magyar király nyugszik. Megtekintettük a segesvári várat, sétáltunk a középkori vár színes kis utcáin.
Estére elfáradva, de nagy lelkesedéssel foglaltuk el Gyergyóújfaluban szállásainkat, ahol már finom, meleg vacsorával vártak bennünket.

Második napunkat a falu kőfejtőjénél kezdtük, majd Zetelakán, a víztározónál pihentünk. A faluba érve egy helyi termelőhöz vezetett utunk. A vállalkozó elmesélte, hogyan, milyen formában dolgozza fel a különböző zöldségeket, gyümölcsöket. Megkóstolhattuk a finomabbnál finomabb lekvárokat, krémeket, szörpöket.
További programunk Székelyudvarhely központjában az Emlékezés Parkjában II. Rákóczi Ferenc mellszobrának megkoszorúzása volt, ahol többek közt 13 magyar király, írók és más híres emberek szobrai tekinthetőek meg. Szejkefürdőn kicsit esős időben a Mini Erdély Parkban makettek formájában megismerkedhettünk Erdély nevezetességeivel, majd a székelykapuk alatt végighaladva tiszteletünket tettük a legnagyobb székely, Orbán Balázs sírjánál, ahol elénekeltük a Székely Himnuszt.

Korondon Máté Károly taplászmester bevezetett bennünket a taplógomba feldolgozásának rejtelmeibe. A gyerekek gyakorlatban is láthatták és kipróbálhatták a taplógomba megmunkálását és a korongozás technikáját. A korondi piacon egy helyi termelő előadásából megismertük a tej feldolgozásának lehetőségeit, a sajtkészítés menetét. A bemutatót kóstoló követte. A gyerekeknél nagy sikert arattak az ízesített sajtok.
A 3. napon a Csomád-hegység egyik vulkáni kráterében, a Szent Anna-tónál jártunk, majd átsétáltunk a másik kráterbe, ahol a Mohos-tőzegláp található.
Kisebb időt töltöttünk Csíkszeredán, ahonnan busszal elzarándokoltunk Csíksomlyóra. A kis település a katolikus vallású székelyek híres Mária-kegyhelye, búcsújáróhelye és szellemi életének több évszázados központja. Minden pünkösdkor itt zajlik a híres csíksomlyói búcsú.
A kegytemplomban lévő Madonna-szobor a 16. századi fafaragóművészet remeke, 1515 és 1520 között készülhetett, a korabeli Madonna-szobrok közül ez a legnagyobb.

Másnap délelőtt szállásadó falunk, Gyergyóújfalu iskolájába, az Elekes Vencel Általános Iskolába is ellátogattunk. Lehetőségünk volt betekintést nyerni az ottani gyerekek mindennapjaiba. Az iskolai bemutatók után rendhagyó testnevelés órán vettünk részt, ahol egy barátságos focimeccset játszottak a két iskola diákjai.
A látogatást követően utunk a Súgó-barlanghoz vezetett, ahol leereszkedtünk a mélybe. A 300 m-es túra során megcsodáltuk a szebbnél szebb karsztjelenségeket.
A kirándulás a Békás-szorosban folytatódott.
A Pokol kapujától sétáltunk a Gyilkos-tóhoz a hatalmas sziklafalak között, a Békás-patak mentén. A tónál felelevenítettük az előkészítő órán elhangzottakat a kialakulásról, a legendáról.
Az ötödik nap korán indultunk haza. Első állomásunk Torda volt, ahol megismerkedtek a gyerekek a só kitermelésének folyamatával.

A következő megállónk Kolozsvár volt, ahol tiszteletünket tettük Mátyás király szobránál, majd rövid séta keretében felkerestük „Igazságos Mátyás” szülőházát, majd a partiumi Nagyszalontán, Arany János szülőházának helyén helyeztük el a megemlékezés koszorúját. Utolsó látnivalónk a Csonkatorony megtekintése volt.
Erdélyi utunkat egy helyi étteremben elfogyasztott finom vacsorával zártuk.
Kissé fáradtan, de élményekkel telve értünk késő este Kiskunfélegyházára.

Az értékelő órán a gyerekek elmesélték saját tapasztalataikat a kint eltöltött 5 napról. Egy-két tanuló kivételével először jártak Erdélyben. Az élménybeszámolóban kiemelték a székely emberek vendégszeretetét, ízes beszédét, gasztronómiáját. Az értékelő óra második felében kvíz formájában, fényképek segítségével felelevenítettük az út során meglátogatott helyszíneket, épületeket, történelmi, irodalmi személyek szobrait.

A „Határtalanul!” program értékelő óráját egy erdélyi finomsággal, kürtöskalács elfogyasztásával zártuk.
Felejthetetlen 5 napot töltöttünk el Erdélyben a külhoni magyarok vendégszeretetében.

Forrás: batthynysuli.hu

Kapcsolódó galéria

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 07. 17:25, szombat | Helyi

A két új magyar katonai szállítórepülőgép közül az első leszállt Kecskeméten

Megérkezett a kecskeméti repülőbázisra az első magyar KC-390 katonai szállítórepülőgép.

2024. Szeptember 07. 17:24, szombat | Helyi

Idén is megrendezik az ingyenes közösségi túranapot, a Kéktúrázás Napját

A Magyar Természetjáró Szövetség szokás szerint október második szombatján rendezi meg a közösségi túranapot, amely immár az 5. lesz.

2024. Szeptember 07. 08:47, szombat | Helyi

Vásár lesz vasárnap Félegyházán

Félegyházi Városfenntartó Nonprofit Kft. Piac- és Vásárüzemeltetési részlege tájékoztatja a vásárlókat és az árusokat, hogy a Kiskunfélegyházi Országos Állat és Kirakodó vásár időpontja: 2024. szeptember 8. (vasárnap).

2024. Szeptember 06. 10:57, péntek | Helyi

Forgalomkorlátozások a Libafesztivál ideje alatt

Szeptember 11-én 19 órától szeptember 15-én 16 óráig a következő lezárásokra kell számítani.