Városlista
2024. április 18, csütörtök - Andrea

Hírek

2021. Április 12. 11:08, hétfő | Helyi
Forrás: Móra Ferenc Művelődés Központ

Ma van az űrhajózás világnapja

Ma van az űrhajózás világnapja

Ötvenkét évvel ezelőtt ezen a napon hódította meg az ember a világűrt. Az első asztronauta, Jurij Gagarin tiszteletére április 12-e az űrhajózás világnapja.

Az űrrepülés hatalmas szenzáció volt, a hadnagyként startoló, és még az űrutazása (108 perc) alatt őrnaggyá előléptetett orosz pilóta még jobban erősítette a hidegháborús helyzetben a szovjetek pozícióját.

Az emberiséget régóta hajtotta kíváncsisága a világűr felé. Annak meghódítása, illetve az arra való törekvés az ötvenes évek második felére a hidegháború egyik eszköze lett mindkét oldal számára, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy haditechnikai, és gazdasági szempontok szerint is egy új perspektíva nyílt meg az emberiség számára.

1957 októberében a szovjet űrtechnológia Föld körüli pályára juttatta az első műholdat, (az első rakétát, a V2-t a náci Németország lőtte az űrbe) majd jött Gagarin, akinek hőstette után majdnem egy évtizeddel az első Holdra szállás, aminek évében Amerika elindított az Apollo programot, amelynek nem titkolt célja a Holdra szállás mellett a hidegháborús hátrány ledolgozása is volt. Jurij Gagarint viszont a nemzetközi közvélemény is elismerte. Halála után az Apollo Holdra szálló legénysége úgy tisztelgett az első űrhajós előtt, hogy annak egyik kitüntetését magukkal vitték a Hold felszínére.

A hatvanas évek elején startolt Apollo űrprogram 1969. július 20-án írta be magát végleg az emberiség történelmébe, amikor a John F. Kennedy által kezdeményezett 20 milliárd dollárt felemésztő projekt egy holdkomp segítségével embereket juttatott a Hold felszínére. A következő három évben Neil Armstrongot és csapatát további kilenc űrhajós követte. Armstrong és társai nemzeti hősökké váltak – és bár Armstrong 2012 augusztusában elhunyt –, népszerűségük a mai napig töretlen annak ellenére, hogy számtalan összeesküvés-elmélet látott napvilágot.

Az USA-val párhuzamosan a Szovjetunió is megkezdte saját holdprogramjának fejlesztését, amelyet az Apollo-program sikere után félbeszakítottak, s inkább az űrállomások fejlesztésére koncentráltak. A program titokban zajlott, sikertelensége miatt a szovjet vezetés sohasem ismerte be, hogy megpróbált volna embert küldeni a Holdra.

A Szaljut sorozat, aminek első darabját 1971-ben állították Föld körüli pályára a szovjet szakemberek, mindössze pár hónapig üzemelt. Az 1986-ban üzembe helyezett MIR űrállomás viszont már a hidegháború végét jelentette, itt már orosz és amerikai asztronauták is dolgoztak a fedélzeten, ami a két nagyhatalom közötti feszültség oldódásának erőteljes jele volt.

A drága hordozórakéták, és más gazdasági, technológiai okok miatt felmerült az igény egy olyan űrjáró eszköz fejlesztésére, amit nem hordozórakéták juttatnak az űrbe, és ami többszöri űrutazásra is alkalmas lehet. Így született meg a Space Shuttle, azaz az űrrepülőgép. A szovjetek a 80-as évek végére maguk is készültek hasonló űrrepülőgéppel, viszont – ahogyan a Holdra szállás esetében is – anyagi okok miatt nem valósulhatott meg a küldetés. A hazai nagyközönség a Challenger űrrepülőgép 1986 januári katasztrófája kapcsán ismerhette meg az űrrepülőgép fogalmát. 2004. június 21-én a SpaceShipOne volt az első privát emberszállító űrhajó. Az űrrepülőgép-korszak végét 2001-es év jelentette amikor a NASA leállította az űrrepülőgépekkel való szállítást, és nyugdíjazta az Endeavour, Discovery és Atlantis űrsiklókat.

Az első magyar asztronauta Farkas Bertalan volt, aki az Interkozmosz program részeként hét napot töltött el a Szojuz–6 űrállomás fedélzetén. A visszatérő űrhajós népszerűségére mi sem nagyobb bizonyíték, hogy küldetése után több, mint harminc évvel is nagy népszerűségnek örvend az a kiállítás, amit az űrrepülés alatt használt személyes tárgyait mutatja be, és amely megtekinthető a Kiskun Múzeumban.

Ő használta először a Pillét, ami a KFKI Atomenergiakutató Intézet által kifejlesztett sugárdózist mérő műszer volt. Ugyanezen műszerrel végzett kísérleteket 2004-es űrutazása során Charles Simonyi, azaz Simonyi Károly is, aki a világon az ötödik és hetedik űrturistaként juthatott fel az ISS nemzetközi űrállomásra, és köszöntötte anyanyelvén honfitársait.

Bár még messze vagyunk attól, hogy az űrutazás a mindennapok része legyen, és egy-egy űrutazás már nem akkora hír, mint évtizedekkel korábban, de az űrtechnológia egyes elemei észrevétlenül és épültek be, és váltak életünk részévé.

Gondoljunk csak bele, a tépőzár az űrhajósok szkafanderéről került rá a táskánkra, kabátunkra. A Föld körül keringő műholdak már nemcsak a külföldi tévécsatornák programjait juttatják el a nappalinkba, hanem közvetlen kapcsolatban állva a mobiltelefonunkkal navigálnak bennünket, az űrtechnológia nélkül pontatlanabbak lennének az időjárási és más mezőgazdasági adatok is.

Magyari Béla
Magyari Béla Kiskunfélegyházán született 1949. augusztus 8-án. A helyi MHSZ repülőklubban kezdett vitorlázó gépen repülni. 1967 és 1971 között elvégezte a magyar és a szovjet repülőműszaki főiskolát is. 1972-ben lett a magyar légierő repülőtisztje, 1977-ben első osztályú vadászrepülő minősítést kapott. 1978-ban századosi rendfokozattal választották a magyar űrhajósjelöltek közé. A Szovjetunió és a szocialista országok Interkozmosz együttműködésének keretében a tagországok képviselői űrutazáson vehettek részt. Végül két jelölt, Farkas Bertalan és Magyari Béla vett részt a felkészülésen a Moszkva melletti Gagarin Űrhajóskiképző Központban, 1978–80 között.

A Szojuz-36 fedélzetén végül Farkas Bertalan jutott a világűrbe, szovjet társa Valerij Kubaszov volt. Magyari Béla és Vlagyimir Dzsanyibekov alkotta a tartalék személyzetet. Magyari a repülés alatt az irányítóközpontban dolgozott. A repülést követően őrnaggyá léptették elő és megkapta a Magyar Népköztársaság Űrhajósa kitüntetést. Mérnökdoktori címet szerzett, a rendszerváltás után fejlesztőmérnökként dolgozott a honvédségnél. Tanított a Budapesti Műszaki Egyetemen és dolgozott a katonai felderítő hivatalnál. Később a Belügyminisztérium, majd Magyar Űrkutatási Iroda munkatársa volt, ahonnan 2006-ban nyugdíjazták. 2001-től hat éven át volt a Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) elnöke.

Magyari Béla ezredes, vadászpilóta, kiképzett űrhajós, Kiskunfélegyháza díszpolgára életút kiállítása

A Kiskun Múzeum falai között 2019. november 23-án – a díszpolgárrá avatás 39. évfordulóján – nyílt meg dr. Magyari Béla életútját bemutató kiállítás a múzeumépület földszinti jobb szárnyában.

Városunk híres szülöttjének hagyatékát a család adta át a múzeumnak megőrzésre és bemutatásra, letétként.

A több, mint 3000 darab tárgyat magában foglaló gyűjtemény-együttesnek köszönhetően nyomon követhetjük a kiképzett űrhajós, ezredes, vadászpilóta, mérnök, díszpolgár életét és a szovjet-magyar űrrepülés történetét.

(Forrás: Móra Ferenc Művelődési Központ)

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 17. 19:05, szerda | Helyi

Élénkül a gasztroturizmus Magyarországon a szakértők szerint

Élénkül a gasztroturizmus Magyarországon, egyre többen érkeznek az országba azért, hogy megismerjék a magyar konyha remekeit

2024. Április 17. 15:38, szerda | Helyi

Ujjé a Ligetben nagyszerű

A MEDVE Matek szervezői abban hisznek, hogy izgalmas és élvezettel teli szellemi kihívásokon keresztül bárki közelebb kerülhet a matematika világához.

2024. Április 16. 17:27, kedd | Helyi

Dobogós eredmény országos angol versenyen

Kiemelkedő eredményeket értek el a mórások a HEBE Kft. angol nyelvű országos egyfordulós levelezős egyéni és csapatversenyén.

2024. Április 16. 16:36, kedd | Helyi

Összeütközött két gépkocsi az 5-ös főúton

Kiskunfélegyháza határában akadályozza a forgalmat a baleset.