Városlista
2024. május 3, péntek - Tímea

Hírek

2015. Szeptember 27. 19:00, vasárnap | Helyi
Forrás: vezess.hu

Magyarországon is hat a VW dízelbotránya

Magyarországon is hat a VW dízelbotránya

Amerikában robbant ki, de itthon is hat a Volkswagen dízelbotránya. Egyelőre nincs honnan tájékozódniuk a hazai autótulajdonosoknak.

Mi történt?

2014 májusában a Nyugat Virginiai Egyetem szakértői az International Council on Clean Transportation (kb. nemzetközi tanács a tiszta közlekedésért) megbízásából készítettek egy tanulmányt. Három autó emisszióját mérték meg: a dízel BMW X5 megfelelt, a 2012-es VW Jetta TDI és a 2013-as Passat TDI azonban a határértékeket meghaladó környezetkárosítással működött. Erre reagálva a gyár visszahívott mintegy félmillió autót, de a módosítások nem hoztak eredményt.

Összesen 482 000 darab, amerikai, dízelmotoros Volkswagen Jetta, Golf, Beetle, Passat és Audi A3 esetében derült ki, hogy az engedélyezett határértéknél sokszor több nitrogén-oxiddal károsítják a levegőt. Mivel ez a motor Európai autókban sokkal nagyobb arányban forog, világszerte mintegy 11 millió EA189 kódú modell lehet érintett a határérték feletti környezetszennyezésben. A legutóbbi fejlemények alapján a kétliteres mellett az 1,6-os TDI motorokat is érintheti a szoftveres manipulálás.

Hogyan csaltak?

Ha hiszitek, ha nem, Amerikában a környezetvédelmi hatóság, az EPA (Environmental Protection Agency) nem a kipufogott gázokat elemzi, hanem a szervizcsatlakozón át érkező adatokból állapítja meg, hogy az autó megfelel-e az adott szabvány határértékeinek. Amíg valaki nem dug gázelemzőt a kipufogóba és figyeli ezzel párhuzamosan a hamis OBD-jeleket, az eltérésre nem derül fény. Az egyetem szakértői viszont megtették.

Az Amerikában érintett autók motorvezérlése, a környezetvédelmi mérést érzékelve, beállt egy programra, amellyel tarthatóak az emissziós korlátok. A motorvezérlés különböző paraméterek, így a kormányállás, a sebesség, motor működési ideje, a légnyomás alapján azonosította az EPA-mérést és aktiválta a fékpadi üzemet, kis légszennyezéssel.

Utcai forgalomban, normál üzemben viszont a motorok sokszor több, az EPA szerint akár a limit 10-40 szeresét elérő nitrogén-oxidot bocsátottak ki. A vásárlók megtévesztve érezhetik magukat, amiért egy tisztának hitt autóért fizettek, de kocsijuk motorja súlyosan környezetszennyező.

Mit jelent az EA189?

A kétliteres négyhengeres TDI motor gyári kódja. A szám előtti EA az Entwicklungsauftrag, magyarul fejlesztési megbízatás rövidítése. A kód nem keverendő össze az AE86-tal, az egykori hátsókerék-hajtású Toyota Corolla Levin nevével.

Mi a baj a nitrogén-oxidokkal?

Rákkeltőek, de nagyon. A nitrogén-oxid-képződés többek között a motor sűrítési viszonyával függ össze. Leegyszerűsítve a magasabb sűrítés jobb hatásfokot jelent, tehát nagyobb teljesítményt kisebb fogyasztással, amire a vevők vágynak. Csakhogy a sűrítés emelésével nő az égési csúcsnyomás, magasabb a hőmérséklet a hengerben, több mérgező nitrogén-oxid keletkezik.

A különféle nitrogén-oxidok kibocsátását erős karcinogén hatásuk miatt korlátozzák az államok. "A dízelmotorokra egyetlen szennyező anyag, a nitrogénoxidok kibocsátása tekintetében súlyosan szigorodott az elvárás, ugyanis 180 mg/km értékről - amely a szikragyújtású motorok (pl. benzines, földgáz, autógáz) számára korábban engedélyezett határérték háromszorosa - 80 mg/km-re kellett mérsékelni (a szikragyújtású motorokra 60 mg/km a határ, de az amerikai elvárás 40 mg/km).

A nitrogénoxidok erősen toxikus, savas hatású gázok. Nehézlégzés kialakulásán túl heveny mérgezési tüneteket eredményeznek, de ezen felül korrozív hatásuk és a szmog fejlődésben betöltött jelentős szerepük miatt is kerülendők. De még ezen túl is, a N2O (dinitrogén-oxid) az egyik legagresszívabb üvegházhatású gáz, a CO2-nél mintegy 300-szor nagyobb hatással bír a légköri felmelegedésre" - írja erről Domanovszky Henrik, a földgázüzemű közlekedés elterjedéséért dolgozó MGKKE (Magyar Gázüzemű Közlekedési Klaszter Egyesület) elnöke.

Miért az amerikai autókkal borult ki a bili?

Amerikában szigorúbbak a környezetvédelmi előírások, a dízelekkel nem kivételeznek úgy, mint az európai szabványok tették és teszik. Ha ugyanazoknak a határértékeknek kell megfelelnie a dízel és a benzines motoroknak, a dízelek kipufogógáz-utókezelése minimum megdrágítja az autókat, esetleg lehetetlenné teszi forgalomba helyezésüket és forgalmazásukat.

Japánban vagy az Egyesült Államokban alig vesznek dízelmotoros személyautót, arányuk elenyésző, pont emiatt. Európában egy szerintem ördögi paktum van érvényben az autógyártók, az autóvásárlók és az EU törvényhozása között.

Itt a dízeleknek hagyományosan enyhébb határértékeket kell betartaniuk a benzineseknél, teljesen szabályosan mérgezhetik jobban a levegőt. Az európai országok adópolitikája megdrágítja az üzemanyagokat, cserébe a választópolgárok járhatnak takarékosabb dízel autóval, jobban szennyezve a környezetet. Mintha egy élő szervezetnek nem volna mindegy, hogy dízel vagy benzines károsítja-e a levegőt.

Mely motorokkal van és nincs baj?

A gyár állítja, hogy az Euro 6 szabványnak megfelelő, EA189-es dízelmotorjaival nincs baj. Ezek az autók tehát megfelelnek az emissziós szabvány határértékeinek. Ebből azonban arról semmi nem derül ki, hogy vajon az Euro 5-ös, praktikusan a 2014 előtti modellek károsanyag-kibocsátása túllépi-e a határértékeket. A botrány eszkalálódásával párhuzamosan az is kiderült, hogy 11 millió autó között 1,6 és 2,0 literes TDI-k is vannak. Jelenleg nem tudni, hogy mennyiben van benne illetve működik a károsanyag-kibocsátást szabványosra enyhítő csalószoftver.

Honnan tudom meg, hogy az én dízelem érintett-e?

Legjobb tudomásunk szerint az autók tulajdonosai egyelőre sehonnan nem tudnak biztos információhoz jutni. Az importőr kommunikációja a gyár német és angol nyelven kiadott állásfoglalásának közlésére korlátozódik. Műszaki problémák esetén az eljárás többnyire a következő: a gyár tájékoztatja a vezérképviseletet, majd az importőr veszi fel a kapcsolatot az érintett autók tulajdonosaival. Feltételezésünk szerint az importőrnél az alvázszámokra várhatnak Wolfsburgból, hogy lépni tudjanak.

A Volkswagen konszern elnökének lemondónyilatkozata, eredetiben

Erklärung Prof. Dr. Martin Winterkorn:

Wolfsburg, 23. September 2015 ? ?Ich bin bestürzt über das, was in den vergangenen Tagen geschehen ist. Vor allem bin ich fassungslos, dass Verfehlungen dieser Tragweite im Volkswagen Konzern möglich waren.

Als Vorstandsvorsitzender übernehme ich die Verantwortung für die bekannt gewordenen Unregelmäßigkeiten bei Dieselmotoren und habe daher den Aufsichtsrat gebeten, mit mir eine Vereinbarung zur Beendigung meiner Funktion als Vorstandsvorsitzender des Volkswagen Konzerns zu treffen. Ich tue dies im Interesse des Unternehmens, obwohl ich mir keines Fehlverhaltens bewusst bin.

Volkswagen braucht einen Neuanfang ? auch personell. Mit meinem Rücktritt mache ich den Weg dafür frei.

Mein Antrieb war es immer, dem Unternehmen, vor allem unseren Kunden und Mitarbeitern zu dienen. Volkswagen war, ist und bleibt mein Leben.

Der eingeschlagene Weg der Aufklärung und Transparenz muss weitergehen. Nur so kann wieder Vertrauen entstehen. Ich bin überzeugt, dass der Volkswagen Konzern und seine Mannschaft diese schwere Krise bewältigen werden.?

Mibe fog ez kerülni?

A céget ért arculati kárt nem lehet számokkal kifejezni. Az ügy kezelésére a Volkswagen egyelőre 6,5 milliárd eurót, nagyjából 2015 milliárd forintot különített el. Mivel az Egyesült Államokban az eddig adatok alapján 482 000 autót érint a csalás és autónként maximum 37 500 dollár (10 425 000 Ft) lehet a büntetés, a kettő szorzata 5024,85 milliárd forint.

Más márkákat is érint?

Erről nem tudnunk konkrétumokat mondani, de a botrány kapcsán eszembe jutott egy nyári beszélgetésem egy igen nagy autóipari beszállító dízelfejlesztési szakemberével. Az úr azt mesélte egy erős német terepjáró kipufogó- és üzemanyag-ellátó rendszerének makettje felett, hogy az Euro 6 határértékeknek a dízelmotorok csak abban a tartományban képesek megfelelni, amelyben a mérési ciklusban használják őket. Abban a terhelési tartományban, amelyet a szabványos mérési ciklus nem érint, egyáltalán nem biztos, hogy a motor belül marad a határértékeken. Ha ez tényleg így van, a magas dízelarányú és nagyobb hengerűrtartalmú dízeleket értékesítő márkáknak lehet baja bőven.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 03. 14:29, péntek | Helyi

A KSZC Kossuth Lajos Technikum Szakképző Iskola és Kollégium nyitotta meg a ballagások sorát

Százharminc ballagó diák kapta meg tarisznyáját a KSZC Kossuth Lajos Technikum Szakképző Iskola és Kollégiumban 2024. május 3-án.

2024. Május 03. 13:19, péntek | Helyi

Az Alba Regia Gyermek- és Ifjúsági Kórusfesztiválon járt a Batthyány iskola kórusa és néptáncosai

Közös énekléssel, a kórusok köszöntésével és koncerttel indult az Alba Regia Gyermek- és Ifjúsági Kórusfesztivál Székesfehérváron.

2024. Május 03. 13:11, péntek | Helyi

Az erőszak nem megoldás

Vascsővel ment behajtani a tartozást egy 30 éves kiskunfélegyházi férfi.

2024. Május 03. 12:11, péntek | Helyi

Városalapítók Hete Hagyományőrző és Kulturális Fesztivál

Már ki sem kell lépni a városból, hogy remek közösségi programokkal, koncertekkel gazdagodjanak a félegyháziak és az ide látogató közönség.