2023. január 27, péntek - Angelika

2022. Augusztus 16. 09:07, kedd | Életmód
Forrás: mti/illusztráció: pixabay

Megváltoztatták három donorvese vércsoportját kutatók

Sikeresen változtatták meg három beültetésre váró vese vércsoportját cambridge-i kutatók, ezzel jelentősen javították a várakozó betegek esélyeit, hogy megtalálják a szervezetüknek megfelelő donorszervet.

Egy A vércsoportú ember veséje nem ültethető át egy B vércsoportú páciens szervezetébe, és ez fordítva is igaz - írta a The Guardian online kiadása hétfőn a cambridge-i kutatókra hivatkozva.

A tudósok úgynevezett normotermikus gépi perfúziót alkalmaztak, vagyis olyan eljárást, amelynek során oxigénnel dúsított vért juttatnak át az emberi vesén, hogy hosszabb tárolásra tegyék alkalmassá. A bejuttatott vért egy enzimmel is dúsították.

Az enzim eltávolította a vese vérereiben lévő, vércsoportra jellemző anyagokat, így a vese 0-s vércsoportúvá változott.

Serena MacMillan, a Cambridge-i Egyetem PhD-hallgatója elmondta: "Az enzimet egy darab emberi veseszöveten alkalmaztuk, és nagyon gyorsan kiderült, hogy az antigének eltűntek". Hozzátette: ez azt jelentette számukra, hogy az eljárás megvalósítható, és már csak az volt hátra, hogy az enzimet teljes méretű emberi veséken is kipróbálják.

A kísérletben B vércsoportú emberi vesén normotermikus perfúziós géppel pumpálták át az enzimet, és ezzel mindössze néhány óra alatt 0-ás vércsoportúvá alakították át.

"Nagyon izgalmas belegondolni, hogy ez potenciálisan milyen hatással lehet sok ember életére" - hangsúlyozta a kutató.

A The Guardian által idézett adatok szerint a kisebbségi etnikai csoportokhoz tartozó páciensek gyakran egy évvel tovább várnak a transzplantációra, mint a fehér betegek, így ennek a kutatásnak az eredménye különösen nagy hatással lehet rájuk.

A kisebbségi közösségekből származó emberek nagyobb valószínűséggel tartoznak a B vércsoporthoz, de mivel ebben a körben alacsony a donorok aránya, nincs elegendő vese - emlékeztetettek a kutatók.

2020-21-ben az Egyesült Királyságban az összes szervadományozás alig több mint 9 százaléka származott fekete és etnikai kisebbséghez tartozó donortoktól, míg a veseátültetésre váró betegek 33 százaléka volt fekete és etnikai kisebbséghez tartozó beteg.

A kutatóknak most azt kell megvizsgálniuk, hogy 0-ás vércsoportúvá változtatott vese hogyan reagál majd a páciens vércsoportjára a normál vérellátásban.

A gép segítségével ezt is ellenőrizni tudják még az embereken végzett tesztelés előtt: 0-ásra módosított vesékbe ugyanis különböző vércsoportú vért vezethetnek be, hogy megfigyeljék, hogyan reagál a vese.

Mint Mike Nicholson, a Cambridge-i Egyetem transzplantációs sebészetének professzora elmondta: a veseátültetés egyik legnagyobb korlátja az a tény, hogy a vércsoportnak kompatibilisnek kell lennie. Ennek az az oka, hogy a sejtek felszínén olyan antigének és markerek vannak, amelyek A vagy B vércsoportúak lehetnek. "A szervezet természetes módon termel antitesteket azok ellen, amelyekkel nem rendelkezünk" - magyarázta.

Aisling McMahon, a Kidney Research UK kutatási igazgatója szerint Nicholson és MacMillan kutatása "potenciálisan megváltoztathatja a világot".

A Kidney Research UK közhasznú szervezet által finanszírozott kutatás eredményeit bemutató tanulmány rövidesen megjelenik a British Journal of Surgery című folyóiratban.

2023. Január 24. 06:33, kedd | Életmód

Számítógépes vezérlésű irodaszéket fejlesztettek Erdőkürtön

Számítógépes vezérlésű, aktív irodaszéket fejlesztett a C3D Műszaki Tanácsadó Kft. a Nógrád vármegyei Erdőkürtön - tájékoztatta a kft. tulajdonos ügyvezető igazgatója az MTI-t.

2023. Január 23. 15:27, hétfő | Életmód

Sikeres a magyarországi robotsebészeti program

2023. Január 23. 15:25, hétfő | Életmód

Dollármilliókért kelhet el egy pajtában talált Anthony van Dyck-kép

Akár hárommillió dollárért is elkelhet Anthony van Dyck 17. századi flamand mester egy olajfestménye, amely egy New York állambeli farm pajtájából került elő, és amelyet 600 dollárért vett meg egy műgyűjtő.

2023. Január 19. 14:29, csütörtök | Életmód

Február elején ér földközelbe a Magyarországról is látható üstökös

Február elején ér földközelbe a zöldes fényben derengő C/2022 E3 (ZTF) nevű üstökös, amely Magyarországról is látható lesz.