Hírek
2023. Május 29. 10:47, hétfő |
PR
Forrás: (x)
Miként kerüld el a problémákat kezdő vállalkozóként – 8 pontban
A pénzkeresés legkönnyebb módja az, ha alkalmazott vagy: te csak egy szűk feladatkörért vagy felelős, a fontos döntéseket pedig a menedzsment vagy a cég tulajdonosa hozza meg.
Vállalkozónak lenni teljesen más világ. A vállalkozónak sok, különböző jellegű problémával kell foglalkoznia, ráadásul a legkisebb hiba is nagy pénz- és időveszteséghez vezethet, sőt, akár a jóhírünket is tönkreteheti. Ezért ha úgy döntesz, hogy vállalkozni fogsz, a lehető legkomolyabban fel kell készülnöd erre a kihívásra. Az alábbiakban összeszedtünk 8 olyan tanácsot, amelyek a segítségedre lehetnek ebben.
Szerezz munkát egy versenytársnál
Ez a tanács az olyan kisvállalkozásokra vonatkozik, ahol még egy alacsonyabb beosztású alkalmazott is tudja, hogyan működik a vállalkozás többi része. Ilyen lehet például egy kávézó, egy körömszalon, egy kisebb bútorbolt, vagy egy építőipari kivitelező cég, ami lakásokat újít fel.
A versenytársaknál dolgozni hasznos, mivel:
· lehetővé teszi, hogy jobban fel tudjuk mérni a számokat: önköltség, árrés, ügyfelek száma, átlagos ellenőrzések, legnépszerűbb áruk és szolgáltatások, forgalmas időszakok;
· alkalom nyílik a különböző jellemzők tanulmányozására: a célközönség, a reklámeszközök és azok hatékonysága, az üzleti folyamatok szervezése a különböző alkalmazottak számára, a minőségi követelmények és azok tényleges betartása az alkalmazottak által;
· lehetséges, hogy alkalmad lesz kideríteni, hogy a versenytárs milyen beszállítókkal dolgozik együtt;
· néhány alkalmazottat vagy akár ügyfelet át is csábíthatsz – igaz, ez etikai szempontból azért megkérdőjelezhető.
Már egy, a versenytársaknál ledolgozott hónap is több információval szolgálhat, mint bármilyen más elemzési módszer.
Ne sajnálj időt és pénzt az analitikára
Az analitika sokszor jóval olcsóbb, és kevésbé időigényes, mint egy hiba kijavítása.
Például: egy pékség felszerelésének megvásárlása és telepítése néhány hetet vesz igénybe, és 10-20 ezer euróba kerülhet. De kiderülhet, hogy a helyszínt rosszul választották meg: nincs megfelelő átjáró gyalogos forgalom, dugók alakulnak ki csúcsidőben, ami megnehezíti a termékek szállítását, vagy kellemetlenek a szomszédok. Ennek következtében a pékségnek be kell zárnia vagy át kell költöznie, és a drága berendezések beruházása feleslegessé válik. Ez elkerülhető lett volna, ha a sietség helyett több időt szántak volna a bérlemény környezetének megfigyelésére.
Mit szükséges elemezni az üzleti életben (a nyilvánvaló költség- és jövedelemszámításokon kívül):
· más vállalkozások eredményeit és hibáit (minél részletesebb információkkal rendelkezünk mások eredményeiről, annál jobb);
· a szezonalitás és a helyzetelőny hatásait;
· kockázatokat: például a ma divatos termék népszerűségének elvesztése, kis számú beszállító a közelben, alacsony árrés;
· célközönséget;
· a versenytársak számát és minőségét.
Minél több mutatót tudsz elemezni, és minél hosszabb időintervallumon keresztül, annál jobb. Ilyen módon elkerülhető a szarvashibák elkövetése, mert előre megismerheted a nehézségeket és veszélyeket, és átgondolhatod a megelőzésükre irányuló intézkedéseket. Megtanulhatod, hogyan kell együttműködni az ügyfelekkel, hogyan kell kiépítened a logisztikát, és még sok más hasznos dolgot.
Legyen trénered
Az üzleti tréner egy olyan személy, aki segít a szervezeti kérdések kezelésében. Szerepe a legegyszerűbben az asszisztens, a tanácsadó és a titkárnő keverékeként írható le. Segít mind a vállalkozónak (pl. ütemezésben, alkalmazottak kiválasztásában, telephelyek megtalálásában), mind pedig az alkalmazottaknak (motivációban, készségfejlesztésben, a vállalati etikával kapcsolatban).
Az ideális üzleti trénernek, ha személyes tapasztalattal nem is, de legalább átfogó ismeretekkel kell rendelkeznie azon a területen, amelyen vállalkozásodat indítod. Az ilyen szakemberek azonban drágák. A jó hír, hogy a segítségükre nem folyamatosan van szükség, hiszen nem minden nap adódnak fontos eldöntendő kérdések. Kisebb problémák azonban gyakran, akár napi szinten is felmerülhetnek, amelyekhez viszont érdemes lehet akár ad hoc jelleggel bevonható tréner segítségét igénybe venni.
Az üzleti coach szolgáltatások bármely iparágban és bármilyen méretű vállalat számára hasznosak – akár egy pár fős vállalkozás számára is.
Reménykedj a legjobbakban, de készülj a legrosszabbra
Az induló vállalkozások gyakori hibája, hogy csak az ideális munkakörülményekre épülő tervet készítenek. A gyakorlatban ez legtöbbször pont fordítva van: egy vállalkozás mindig és mindenhol nehézségekkel küzd. Például – a nyersanyagok szállítása késett, és emiatt egy napig állt a termelés. Vagy a költségvetésben előirányoztak egy összeget az áramköltségekre, de a hideg tél miatt a többet kellett fűteni, és a villanyszámla magasabb lett. Az is előfordul, hogy egy tapasztalt alkalmazott hirtelen úgy dönt, hogy távozik, veszélyeztetve ezzel egy nagy megrendelés gördülékeny lebonyolítását.
Az ilyen és ehhez hasonló problémák már a vállalkozás kezdeti napjaitól bármely ponton és bármely szakaszban előfordulhatnak. Ezért van az, hogy egy vállalkozónak:
· még akkor sem szabad elengednie a vállalkozás irányítását, ha minden tökéletesen megy;
· a tervezéskor a lehető legtöbb kockázatot figyelembe kell vennie, és fel kell készülnie az azokra adott megoldásokkal is;
· minden olyan pénzügyi, anyagi (pl. a termeléshez szükséges nyersanyagok vagy a berendezésekhez szükséges pótalkatrészek) és humán erőforrás (pl. számos beszállító kapcsolattartója) tételre tartalékkal kell rendelkeznie, ami hozzáférhető;
· a számításokat jelentős felfelé kerekítéssel kell végezni (például ha a helyiség felújítására minden előrejelzés szerint X összeget kell költeni 45 nap alatt, akkor jobb, ha 30%-kal többet számol és 60 nappal tervez.)
Ismerd ki magad a bürokrácia útvesztőiben
Annak érdekében, hogy a vállalkozásodat szabályosan működtesd, ismerned kell a céged tevékenységére vonatkozó rendeletek, törvények, előírások és követelmények vaskos halmazát, amelyeket minden vállalkozásnak be kell tartania. Ha egy egyszerű kisvállalkozással próbálkozol, például egy vegyesboltot nyitsz, külső segítség nélkül is át lehet vergődni a bürokrácia akadályain.
Amit meg kell ismerned: a törvények, a szükséges engedélyek listája, a vállalkozás témájába vágó támogatási programok, valamint a termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó előírások és követelmények.
Tanulj meg delegálni
Lehetetlen minden feladattal egymagad megbirkózni. Persze vannak kivételek, mint amikor például egyéni vállalkozó vagy, tehát mondjuk saját magad csinálod a manikűröket, ahelyett, hogy egy körömszalont vezetnél.
Ezért bármilyen feladatot, ami átadható, át kell adni. Mindenekelőtt a következő feladatokat érdemes delegálni:
· ismétlődő feladatok – például a közüzemi számlák és a helyiségek bérleti díjának befizetése;
· azok a feladatok, amelyekkel jobb, ha egy nálad tapasztaltabb szakember foglalkozik – például egy bútoros interjúztatásával jobb, ha egy már neked dolgozó másik bútoros foglalkozik;
· azok a feladatok, amelyekről már született döntés, és csak a megvalósításukra van szükség – például a névjegykártyák megrendelése egy már jóváhagyott terv alapján, majd a kivitelezésük és kiszállításuk felügyelete;
· amelyek kevés felelősséget és személyes figyelmet igényelnek – például kisebb értékű árucikkek rendelése.
Szakemberek alkalmazása
Jelentős és veszélyes hiba, ha a vállalkozásban szakemberek helyett rokonokat, barátokat vagy ismerősöket alkalmazol kulcspozíciókban. A mögötte rejlő szándék érthető: úgy érzed, jobban megbízhatsz abban a személyben, akit ismersz, és szeretnél munkát és jó fizetést biztosítani a részére.
De:
· előfordulhat, hogy az illető nem munkáltatóként, hanem ismerősként tekint majd rád, és kevésbé vállal a felelősséget a hibáiért;
· az illető rosszabbul teljesíthet, mint egy olyan külsős, aki már rendelkezik tudással és tapasztalattal – a legjobb esetben a következő néhány hónapban (amíg a szakmát tanulja) a „közeli” alkalmazott alacsonyabb szinten teljesít;
· a többi munkavállaló hozzáállása törvényszerűen romlani fog az adott „közeli” munkavállaló, mind az őt alkalmazó munkáltató irányába is.
Innen a következtetés: szét kell választani a családot és az üzletet, és képesnek kell lenni nemet mondani a hozzánk közel álló embereknek.
Ehelyett a kulcspozíciókba nem családi kapcsolat vagy ismeretség, hanem elsősorban szakmai kvalitások és tapasztalat alapján kell felvenni embereket. Ez bármilyen szintű pozícióra vonatkozik, az egyszerű alkalmazottaktól kezdve, akik a gépsor mellett állnak, elektromos vezetékeket fektetnek le egy épülő házban vagy süteményt sütnek (azaz konkrét végterméket készítenek), egészen a vezetőkig, elemzőkig és értékesítőkig.
Felejtsd el a tökéletességre való törekvést
Képtelenség mindent tökéletesen csinálni – rengeteg hiba, szabálytalanság és mindenféle méretű probléma akad egy vállalkozásban. Minél nagyobb a vállalkozásod, annál több lehet a gondod. Ha egy vállalkozó úgy dönt, hogy nem folytatja a tevékenységét, amíg nem szünteti meg a problémákat, akkor be kell zárnia a céget, mert ezt az állapotot elérni lehetetlen.
A következtetés tehát az, hogy nem kell mindenben a tökéletes kivitelezésre törekedni. Sok szakaszban a „jó” vagy akár „kielégítő” szintű végrehajtás elegendő ahhoz, hogy a dolgok működjenek.
Hol lehet üzleti coaching tanfolyamokra jelentkezni?
Mivel évente megszámlálhatatlan új vállalat nyílik, a meglévők pedig folyamatosan növekednek, az üzleti coachok szolgáltatásaira igen nagy a kereslet. Ezt a szakmát tanfolyamokon keresztül lehet elsajátítani.
Ha érdekel egy olyan szakma, mint a business coach, a Laba Hungarynél elsajátíthatod. Ez a platform különböző témákban szervez színvonalas online tanfolyamokat, ilyen módon a felhasználónak nem kell több oldalon keresgélnie és összehasonlítania őket.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 21. 10:04, csütörtök | PR
7 százalékos volt a gyerekinfláció
olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
2024. November 14. 10:32, csütörtök | PR
K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
sokan borúsan látják a jövőt
2024. November 13. 09:17, szerda | PR
K&H: vajon a pénzüknél maradnak a fiatalok?
Saját fizetésük alakulását tekintve a dolgozó fiatalok többsége, 75 százaléka fizetésemelésre számít.
2024. November 04. 14:07, hétfő | PR
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok